Valoarea medie a unei tranzactii se situeaza in jurul valorii de 110-120 euro, anul trecut fiind inregistrata o medie de 6.000-7.000 de tranzactii pe luna, in sistemul ePayment. In 2006 au fost inregistrate aproape 9 milioane de carduri active in Romania, existand peste 1.200 de magazine on-line, dintre acestea aproximativ jumatate avand implementata o solutie de plata on-line prin card.
Cele mai mari vanzari on-line se inregistreaza de sarbatori
Cele mai multe tranzactii electronice se realizeaza in acest moment in domeniul telecom, prin plati facturi, cartele prepaid si produse specifice. De asemenea, rezervarile biletelor de avion si camerelor de hotel se afla in topul tranzactiilor on-line. In segmentul retail, produsele IT, electronice si electrocasnice continua sa fie foarte cautate, ritmul de crestere fiind dublat de la an la an. Astfel, daca in 2004 existau 200 de magazine on-line, in 2005 numarul acestora a ajuns la 400, pentru ca anul trecut sa activeze nu mai putin de 800 de magazine.
In luna decembrie, nivelul tranzactiilor numai prin sistemul ePayment a depasit cu mai mult de 1,5 ori cifra echivalenta a anului 2005, ajungand pana la aproape 10.000 tranzactii lunare. Raportat la media lunara a primelor 11 luni din 2006, luna cadourilor a inregistrat o crestere de aproximativ 140%. Cele mai bine vandute produse sunt in continuare serviciile de turism, cazare si bilete de avion, electronice, telefoane mobile sau cartele prepaid.
Integrarea in UE va stimula cresterea pietei, pentru ca preturile vor scadea datorita scutirilor de taxe vamale pentru achizitia de produse in spatiul comunitar. De asemenea, populatia va circula mai mult, automat va folosi mai des cardul si ii va fi mai usor sa tranzactioneze on-line cu acesta.
Problemele comertului electronic in Romania
Cei care au magazine on-line in Romania trebuie sa inteleaga insa ca acum afacerile on-line nu mai reprezinta o simpla joaca. Succesul va depinde de cat de multumiti sunt cumparatorii, de livrari, stocuri, relatia cu clientii sau de experienta unui vizitator atunci cand navigheaza pe site. Specialistii de la Gecad ePayment spun ca in primele sase luni din 2007 piata se va mentine aproximativ la acelasi nivel, iar in a doua jumatate a anului vom asista la cresteri spectaculoase. "Ne asteptam ca piata sa creasca in acelasi ritm ca si in 2006: mai putin in prima parte a anului si mai mult in a doua perioada", spune Carmen Sebe - CEO la GECAD ePayment. Dupa primele doua luni vedem deja o crestere constanta a pietei, numarul cumparaturilor prin card in magazinele on-line romanesti care folosesc solutia ePayment a crescut cu 45% in perioada 15 ianuarie-15 februarie fata de nivelul inregistrat in luna decembrie 2006. Si cu 1.500% mai mare fata de cea din 15 ianuarie-15 februarie 2006", a mai spus Carmen Sebe.
Principala problema este lipsa de informare a publicului in primul rand despre ce inseamna sa folosesti un card bancar si apoi despre cum se desfasoara o tranzactie on-line, spune Carmen Sebe. Populatia nu are inca incredere si nu este familiarizata suficient cu platile prin card, iar magazinele on-line nu acorda o atentie atat de mare acestei optiuni si se concentreaza mai degraba pe platile ramburs sau prin ordin de plata. De asemenea, calitatea serviciilor prestate de cele mai multe magazine (livrare si verificarea stocului) nu este intotdeauna la nivelul asteptat de clienti, ceea ce ii descurajeaza sa mai incerce sa cumpere on-line pe viitor. Foarte putini romani stiu ca este cel putin la fel de sigur sa cumperi on-line ca si cum ai scoate bani de la bancomat. Este confortabil, comanda se face din fata calculatorului, teoretic nimeni nu poate vedea datele cardului cu care se cumpara si, daca se respecta in general cateva reguli simple de protectie, riscul de frauda este practic inexistent. In Romania, nivelul tentativelor de frauda este in acest moment sub 1%.
Cea mai mare cautare pe internet o au serviciile de turism (transport si cazare), ce detin o cota de 25%. Pe locul secund se situeaza produsele telecom, precum plata facturilor si cartele prepay, cu o cota de 23% din total. Locul trei este ocupat de e-tail, adica electrocasnice, electronice, carti, haine, cadouri, alte articole, cu 19%. Topul este continuat de accesul la continut (abonamente ziare, articole, programe tv) cu 12%, iar pe ultimul loc se afla softul, hostingul si serviciile, cu 21% din total.